Stirile National TV
Vara pe două roți
Tot mai mulți români aleg două roți în locul celor patru. Cu temperaturi ridicate și traficul din marile orașe tot mai aglomerat, vara aceasta s-a înregistrat o creștere semnificativă a celor care dau examen pentru permisul de motocicletă. Motivele principale: libertatea și economia de timp. În București, Cluj și Iași, școlile de șoferi specializate pe categoria A raportează o creștere de până la 40% a numărului de cursanți față de aceeași perioadă a anului trecut.
DAN ANDRONE, instructor auto-moto
"Cam din luna mai, iunie, începe să fie apogeul înscrierilor ca să spun așa și din an în an tot vedem o creștere semnificativă a cursanților "
Persoanele care vor să obțină permisul pentru categoria A spun că experiența cursurilor este foarte plăcută, aduce adrenalină, plăcere și responsabilitate majoră.
ADRIAN MOHORA, " - De ce ai ales sa faci școala și de unde această pasiune?
- Pasiunea o am de mic copil, să zic așa, am fost pasionat mereu de două roți, de adrenalină. Deja mi-am cumpărat tot ce îmi trebuie motocicletă, echipament, tot, aștept doar să dau examenele."
Cei care vor să urce pe motocicletă trebuie să aibă minimum 16 ani pentru categoria A1 și 24 de ani pentru categoria A, dar cel mai important, să urce în șa cu mintea limpede și cu respect față de drum și ceilalți participanți la trafic. Examenul pentru obținerea pemisului nu este unul usor. Pe langă proba de sală, mai au proba de poligon și trafic.
DAN ANDRONE, instructor auto-moto
"Trebuie să execute niște probe speciale, niște slalomuri, niște opturi, mers de îndemânare cu mâna stângă ridicată și apoi la final o frânare de urgență.
- Și în trafic?
- În trafic, trebuie să meargă cu instructorul în spate, e o probă de îndemânare cu instructorul în spate și timp de 25 de minute trebuie să execute manevrele pe care le comadă polițistul."
Echipamentul de protecție este esențial, spun experții.
BOGDAN TRUFAȘU, expert moto
"Este extrem de important pentru că spre deosebire de deplasarea în mașină unde avem caroseria în jurul nostru, echipamentul este ceea ce ne protejează pe noi când avem deplasarea pe două roți. Deci, pe lângă faptul că ar trebui să purtăm tot echipamentul: ghete, protecții, geacă, pantaloni speciali, mănuși, cască și așa mai departe, acestea ar trebui să fie și de mărimea corectă pentru noi. Avem nevoie de tot echipamentul pentru că pornind de la cazurile foarte ușoare în care avem o cazătură la 20-30 de km la oră, aici putem să ne trezim cu arsuri foarte grave ale pielii din cauza frecării cu asfaltul."
În 2024, peste 2.500 de accidente au implicat motociclete, multe dintre ele produse din neatenție sau lipsă de experiență.
DAN ANDRONE, instructor auto-moto
" - Câteva sfaturi pentru motocicliști, la ce să fie atenți în trafic?
-În primul rând la viteză că asta e principala cauză a accidentelor, viteza și erorile umane în primul rând, infrastructura, dar viteza în primul rând e cea de care trebuie să aibă grijă toți participanții la trafic, inclusiv motocicliștii."
Specialiștii în trafic spun că, pe termen lung, încurajarea transportului alternativ – inclusiv pe două roți – ar putea contribui la fluidizarea traficului urban. Asta, bineînțeles, dacă este însoțită de educație rutieră și respect reciproc între participanții la trafic.